פוביה וחרדות

מידע על טיפול בחרדות וסוגי פוביה

הפרעת חרדה חברתית

אנשים רבים חווים עצבנות קלה או מודעות עצמית מוגברת מידי פעם, כגון במהלך נאום בפני קהל או ראיון לעבודה חדשה. אך חרדה חברתית, או פוביה חברתית, היא מעבר לביישנות מזדמנת או תחושת עצבנות קלה.

בהפרעה זו, הפחד מהבכה עצמית הוא כה עז, עד שאדם נמנע ממצבים אשר עלולים לגרום להתפרצות החרדה. אך אין זה משנה עד כמה אדם ביישן ואין זה משנה כמה חמורים "הפרפרים בבטן", ניתן ללמוד כיצד לחוש בנוחות במצבים חברתיים ולהשיב את החיים למסלול התקין.

חרדה חברתית

הפרעת חרדה חברתית כרוכה בפחד עז מפני מצבים חברתיים מסוימים, בהם אדם חושש מפני הערכת הסביבה או צפייה של אנשים בהתנהגותו. מצבים חברתיים אלו עשויים להיות כה מפחידים, עד שאדם חווה חרדה רק מהמחשבה עליהם או שהוא נוקט במאמצים מרובים על מנת להימנע מהם.

הפרעת חרדה חברתית בסיסית היא הפחד מפני מצב בו הסביבה בוחנת או שופטת את האדם עם החרדה, או שהוא חושש שמא יביך את עצמו בציבור. אדם עלול לפחד שמא אנשים יחשבו שהוא מתקשה בדיבור או שישוו את התנהגותו להתנהגות של אחרים. ולמרות שאדם עם חרדה זו מבין שפחדיו מפני שיפוט הם מוגזמים ואינם הגיוניים במידה מסוימת לפחות, הוא עדיין אינו מסוגל להימנע מתחושת החרדה. קיימים צעדים רבים בהם אדם עם חרדה זו יכול לנקוט. זה מתחיל עם הבנת הבעיה.

גירויים המפעילים חרדה חברתית

למרות שאדם עשוי להרגיש כאילו הוא היחיד בעולם הסובל מבעיה זו, חרדה חברתית היא למעשה די נפוצה. אנשים רבים מתמודדים עם פחדים אלו, אך המצבים המעוררים את התסמינים עשויים להשתנות.

חלק מהאנשים חווים חרדה ברוב הביצועים והמצבים החברתיים. מצב זה מכונה הפרעת חרדה כללית. אנשים אחרים עם חרדה זו חווים פחדים במצבים חברתיים מסוימים בלבד, כגון שיחות עם אנשים זרים, אכילה במסעדות או השתתפות במסיבות. החרדה החברתית הנפוצה ביותר היא פחד הקשור לדיבור בפני קהל.

סימנים ותסמינים. עצבנות קלה מידי פעם במצבים חברתיים אינה מעידה על הפרעת חרדה חברתית. חרדה זו נקבעת כאשר אדם חווה דאגה חמורה במשך מספר שבועות לפני המועד בו עליו להשתתף באירוע חברתי. הוא עלול לחלות מבחינה פיסית, או להתחיל לרעוד באופן כה קשה במהלך הנאום שלו, עד שהוא בקושי מסוגל לדבר.

טיפול בחרדה חברתית

הגישה הטיפולית להפרעה זו משתנה מאדם לאדם. חלק מהאנשים מסתפקים בשיטות טיפול עצמיות להקלת תסמיניהם, אך אם שיטות אלו אינן מסייעות ואדם עדיין נאבק עם חרדה חברתית, עליו לקבל סיוע מקצועי.

הטיפולים המקצועיים הזמינים כוללים טיפול קוגנטיבי התנהגותי (טיפול CBT), המסייע באופן הטוב ביותר לטיפול בהפרעת חרדה חברתית. טיפול זה מבוסס על ההנחה לפיה החשיבה משפיעה על התחושה, והתחושות משפיעות על ההתנהגות. כך שכשאדם משנה את הדרך בה הוא חושב על מצבים חברתיים הגורמים לו לחרדה, הוא יכול לחוש ולתפקד טוב יותר.

טיפול קבוצתי. שיטות טיפול אחרות להפרעת חרדה חברתית כוללות משחקי תפקידים והכשרת מיומנויות חברתיות, המבוצעות כחלק מטיפול קבוצתי, המשתמש במשחק, צילום וידיאו, התבוננות, ראיונות מדומים ותרגילים אחרים העובדים על מצבים הגורמים לחרדה בעולם האמיתי. כשאדם מתכונן למצבים מהם הוא פוחד, הוא מתחיל לחוש יותר ויותר נוח ובטוח לגבי היכולות החברתיות שלו, וחרדתו מופחתת.

טיפול תרופתי. נקבע לעיתים להקלת תסמיני חרדה חברתית, אך אם המטופל מפסיק לצרוך את התרופות, התסמינים עשויים לשוב במלוא העוצמה. טיפול תרופתי נחשב כמועיל ביותר כאשר משתמשים בו, בשילוב עם שיטות טיפול וסיוע עצמי אחרות הפותרות את שורש ההפרעה.

 

קישורים:

הפרעת חרדה חברתית – פרספקטיבה מודרנית על הנושא

מהי הפרעת חרדה חברתית – מידע מקיף ומאמרים באתר וובמד

פוביה חברתית – אתר עזרה לסובלים מפוביה חברתית

הגדרות וסימפטומים של התופעה – אתר מאיו קליניק