התמודדות עם פוביות

פוביה היא פחד שאינו הגיוני ומוגזם מאובייקט או מצב. במרבית המקרים, הפוביה כרוכה בתחושת סיכון או חשש לפגיעה. לדוגמה, אנשים הסובלים מאגורפוביה, חוששים להיות לכודים במקום בו המצב המלחיץ הוא בלתי נמנע.

התסמינים עלולים להתרחש באמצעות חשיפה לאובייקט המפחיד או למצב, או שלעיתים פשוט המחשבה על מושא הפחד עלולה להוביל לתגובה. התסמינים השכיחים הקשורים לפוביות כוללים סחרחורות, קוצר נשימה, בחילה, תחושת חוסר ממשות ופחד למות.

במקרים מסוימים, עלולים התסמינים להחריף ולהתבטא בהתקף חרדה חמור. כתוצאה מתופעות אלו, חלק מהאנשים מתחילים לבודד את עצמם, ובהמשך הם חווים קשיים חמורים בחיי היומיום. במקרים אחרים, אדם עשוי לבקש טיפול רפואי עקב דאגה מתמדת ממחלות מדומיינת או מחשש למוות הממשמש ובא.

שיטות טיפול והתמודדות

למידה להתמודד עם מחשבות שאינן מועילות היא צעד חשוב בהתגברות על הפוביה. מחשבות החרדה המעוררות את הפוביות הן בדרך כל שליליות ואינן מציאותיות. לכן מומלץ לאתגר מחשבות אלו על מנת לתרגל את יכולת העימות.

מצד אחד, פוביות עשויות להיות תופעות נפוצות, ולא תמיד גורמות למצוקה משמעותית או משבשות את החיים באופן משמעותי, כמו למשל, פוביה מנחשים, שאינה גורמת לבעיות בפעילויות היומיומיות אם אדם גר בעיר. מצד שני, אם אדם סובל מפוביה חמורה, כמו למשל פחד ממקומות סגורים וצפופים, מגורים בעיר עשויים להוות עבורו בעיה.

במצב בו ההימנעות מהמצב, הפעילות או האובייקט המפחיד מפריעים לתפקוד התקין או מונעים מאדם לעשות דברים שבמצב אחר היה יכול ליהנות מהם, זה הזמן לפנות לקבלת טיפול. קיימות מספר גישות לטיפול בפוביות. יעילות הטיפול תלויה באדם ובסוג הפוביה ממנה הוא סובל. טיפולי הפוביה הפוטנציאליים הקיימים הם:

טיפול התנהגותי. שיטה נוספת המשמשת לעיתים קרובות לטיפול בפוביה היא טיפול התנהגותי. בשיטה זו, המטופל לומד תגובה חדשה לאובייקט הפחד. במקום פאניקה לנוכח המצב, המטופל לומד טכניקות הרפיה על מנת להחליף את החרדה והפחד. התנהגות חדשה זו אינה מתיישבת עם תגובתו המבוהלת הקודמת, ותגובת הפוביה נמוגה בהדרגה. טיפול זה משמש לעיתים קרובות למטופלים אשר אינם מסוגלים להתמודד עם טיפול בחשיפה.

טיפולי חשיפה. בטיפול זה, המטופל נחשף לאובייקט הפחד על מנת לסייע לו להתגבר על הפחד. סוג אחד של טיפול בחשיפה הוא הצפה, במהלכו המטופל עומד מול אובייקט הפחד למשך זמן ממושך ללא אפשרות לברוח. מטרת שיטה זו היא לסייע למטופל להתמודד עם הפחד ולהבין כי האובייקט אינו יכול לפגוע בו.

שיטות הרפיה

כשאדם מפתח חרדה, הוא חווה מגוון נרחב של תסמינים פיסיים, כגון דופק לב מואץ ותחושת מחנק. תחושות פיסיות אלו עשויות להיות מפחידות לכשעצמן, ומגבירות את הפוביה. למידת ותרגול שיטות הרפיה מבטיחות יכולת התמודדות טובה יותר עם תסמינים אלו, עד למצב של הרגעה.

שיטות הרפיה כגון נשימות עמוקות, מדיטציה והרפיית שרירים יעילות ביותר לחרדה, פאניקה ופחד. עם תרגול קבוע, הן משפרות את היכולת לשלוט בתסמינים הפיסיים של החרדה, והופכים את הפוביה למאיימת פחות. שיטות הרפיה מסייעות גם להתמודד באופן יעיל יותר עם מקורות אחרים של מתח וחרדה בחיים.

——

על חרדה– אוניברסיטת בר אילן